JellyPages.com

Kul Berapa

Saturday 28 November 2015

SUAMI , ISTERI DAN PERJUANGAN


Perjuangan menegakkan agama tentunya menjadi tujuan utama bagi setiap Muslim. Dalam meraih tujuan ini diperlukan kerjasama solid antara suami isteri karana hal ini bukanlah perkara mudah.

Justeru, bagaimana agar suami isteri boleh bekerjasama untuk sebuah perjuangan besar bernama iqamatuddin? Setidaknya mesti ada tiga syarat berikut ini.

1) Berlapang dada.

Karana persoalan-persoalan yang kita hadapi dalam perjuangan ini jelas panjang dan berat, langkah pertama kita adalah fokus. Fokus bahawa kita punya persoalan besar. Maka, sebaiknya perkara-perkara yang kecil dalam rumahtangga tidak kita jadikan perkara besar. Itu diperlukan berlapang dada menjadi pemaaf kepada kekurangan suami atau isteri.
Misalnya dalam sebuah keluarga, isteri merasakan layanan yang kurang dari suaminya, atau sebaliknya. Maka, berlapang dadalah. Jangan terlalu sibuk dalam urusan-urusan yang sebenarnya masih boleh toleransi. Mengapa? Karana kita menghadapi persoalan yang lebih besar lagi. Iaitu persoalan perjuangan menegakkan agama Allah.

Yang penting kekurangan-kekurangan itu tidak sampai melanggar syari’at. Seperti hanya persoalan-persoalan selera atau hal yang sederhana.Misalnya kelengkapan rumah yang kurang, perkara-kecil yang terlepas pandang, tak dapat bawa keluarga pergi melancong 5 kali setahun, tak dapat beli perhiasan isteri seperti orang lain dan sebagainya. Untuk persoalan-persoalan sederhana seperti itu, hendaklah berlapang dada. Marilah kita fikirkan persoalan yang jauh lebih besar daripada itu.

Kita mesti bersabar. Karana apa? Sekali lagi, karana kita punya persoalan yang jauh lebih besar daripada hanya sekadar urusan-urusan yang seperti itu.

2) Ada kerjasama yang baik antara suami isteri dalam urusan-urusan yang berhubungan dengan perjuangan menegakkan agama Allah.

Masing-masing suami isteri itu punya harapan kepada pasangannya. Harapan bahawa kehidupan keluarga itu akan harmoni. Tetapi bila ada sedikit kekurangan dari pasangan kita, cubalah kita fahami. Yang penting sekali boleh diajak membantu untuk perjuangan jihad pada jalan Allah.

Jika isteri boleh menjadi partner perjuangan, insya Allah boleh juga menjadi isteri yang baik buat suami. Sebab perjuangan kita dijamin Allah SWT.

Jika perkara yang kecil diambil kira dan menolak mentah-mentah perkara yang besar. Maka dibimbangi terjadi seperti disinggung ayat di bawah ini:

“Allah membuat isteri Nuh dan isteri Luth sebagai perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba-hamba Kami; lalu kedua isteri itu mengkhianati suaminya (masing-masing), maka suaminya itu tiada dapat membantu mereka sedikitpun dari (siksa) Allah; dan dikatakan (kepada keduanya): “Masuklah ke dalam jahannam bersama orang-orang yang masuk (jahannam)” (At-Tahrim: 10).

Ada wanita yang Allah jadikan contoh sebagai pengkhianat , iaitu isetri Nabi Nuh AS dan isteri Nabi Luth AS. Isteri Nuh dan isteri Luth yang berada di bawah asuhan dua hamba Allah yang saleh lagi nabi, tetapi mereka mengkhianati kedua-duanya. Mereka bukan menghianati sebagai isteri. Tapi mengkhianati dalam hal apa?

Isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Luth itu disebut khianat kepada suami-suaminya, bukan karana tidak melakukan kerja-kerja rumah atau seumpamanya. Sebagai partner dalam rumah tangga, sebagai isteri, mereka partner yang baik. Mereka isteri yang baik. Tapi mari kita lihat dalam tafsir ayat tersebut.

Isteri Nabi Nuh AS disebut khianat kepada Nabi Nuh karana satu masalah saja: Terpengaruh dengan orang ramai mengatakan Nabi Nuh gila. Sementara isteri Nabi Luth AS dianggap sebagai pengkhianat, juga bukan karana abai tanggungjawab sebagai isteri. Tetapi karana ia memberi tahu orang kampung bahwa ada tamu yang datang ke rumahnya. Itu saja. Cuba kita renungkan!

Persoalannya tidak ada husnu ta'awun dari kedua isteri tersebut. Tidak ada kerjasama yang baik dalam menegakkan agama Allah SWT. Itulah yang kemudian mereka digelar Allah SAW sebagai penghianat.

3) Menyebarkan perkara-perkara yang positif (ijaabiyaat) dan berdiam diri terhadap kelemahan-kelemahan, aib-aib dan perkara-perkara yang buruk.

Kalau ada orang datang membicarakan sesuatu yang membuat para pejuang, atau seorang pejuang, atau keluarga pejuang itu menjadi sedih, kecil hati, terasa dihina, jangan kita layan! suruh pulang saja orang yang seperti itu.

Kalau ada jaringan twitter, facebook dan SMS yang menyebarkan gosip dan perkara-perkara yang tidak jelas, fitnah terhadap seorang pejuang, diviralkan, sehingga tercipta satu pandangan umum yang tidak baik maka itu adalah racun.

Sebarkanlah perkara-perkara positif, perkara yang baik dan kita berdiam diri terhadap perkara-perkara yang buruk dan aib pasangan kita.

Catatan istiqamah

No comments:

Post a Comment