JellyPages.com

Kul Berapa

Thursday 2 May 2013

Menjadi Diriku

AUZUBILLIHI MIN ASSYAITONIRAJIM, BISMILLAHI RAHMANI RAHIM.

Tak seperti bintang di langit 
Tak seperti indah pelangi, 
Kerna diriku bukanlah mereka, 
Ku apa adanya
                               "To be yourself is a greatest success."
Be Ma Selff


                                        "Be yourself cause everyone are already taken."

Siapa tahu ada ramai manusia yang tak kenal diri sendiri. Termasuklah saya. Kerana saya masih lagi dalam perjalanan yang agak panjang, tapi itu tidak menjadi masalah besar untuk dijadikan dalil. Kita sering melihat kekurangan, padahal kita ada LOCKED HIGH POTENTIAL.Belum lagi menemui kunci untuk itu. Kuncinya tidak boleh di cari. Tetapi di usahakan dan di ekspresi kan kepada semua orang. Dan terima teguran dan jika kita mampu mengubah kekurangan itu, ubahlah. Ubah. Ego itu hanya bidai di sebalik diri kita. Mak cik hidayah sering selak bidai kita menyuruh tarik bidai yang menutupi diri kita. Tapi kejap2 bukak lepas tu tutup balik. Huhh. Malu konon.Eh. Ye. Maalu sangat!

Menjadi diriku,
Dengan segala kekurangan,
Menjadi diri,
Atas kelebihan ku....


"Verily never will God change the condition of a people until they change in themselve (with their own souls)"
[ArRa'd:11]


Kita takkan jumpa dengan diri kita. Takdir kita. Dan impian kita selagi tidak membuka tirai ego. Mencari kelebihan dan tangkis kekurangan. Toleh. Tak nak tengok buruk-buruk. Setiap orang ada kelemahan. Cause everyone are Equals. Untuk terus kekal beristiqamah itu sangat perit. Tapi manisannya akan terasa apabila ia menjadi rutin. Membuka tirai ego bukan perkara yang kacang goreng. Sekali bukak mesti rasa nak tutup balik.Berubah sekali gus mungkin sukar. Kerana tidak semua orang dapat kekal dalam beristiqamah.Jadi, step by step.



Terimalah aku,
 Seperti apa adanya,
 Aku hanya insan biasa,
 Ku pun tak sempurna

Bukan hipokrit. Bukan bajet bagus. Tegurlah seseorang andai kebajetannya terlalu menyerlah jangan sampai kita makan daging saudara kita. InsyaAllah segala urusan kita akan di permudahkan.

No comments:

Post a Comment